Kursus ICT


JABATAN PENGURUSAN ICT DAN MULTIMEDIA
PUSAT PENYELIDIKAN, PENILAIAN DAN ICT
INSTITUT AMINUDDIN BAKI
GENTING HIGHLANDS


1.   KURSUS KEPIMPINAN STRATEGIK ICT (KSICT)

Pemimpin sekolah memainkan peranan penting dalam pembangunan prasarana ICT yang menjadi pengupaya kepada proses kerja harian di semua peringkat pengurusan. Kursus Kepimpinan Strategik ICT bertujuan memberi pendedahan kepada pemimpin sekolah tentang perancangan, pembangunan dan pengurusan prasarana  ICT dengan menggunakan sumber manusia dan peralatan yang sedia ada. Di samping itu, peserta akan didedahkan kepada pembangunan ICT yang terperinci dan berfokus.

Objektif
1.       Memahami konsep kepimpinan strategik ICT
2.       Memahami peranan ICT dalam p&p dan pengurusan
3.       Memahami perancangan strategik ICT
4.       Membuat penandaarasan penggunaan ICT dalam p&p dan pengurusan
5.       Menilai semula perancangan strategik ICT
6.       Menghasilkan pelan tindakan pembangunan ICT di sekolah

Kandungan Kursus
1.       Pengenalan kepimpinan strategik ICT
2.       Pembangunan kapasiti kepimpinan ICT
3.       Perancangan strategik ICT
4.       Pengurusan perubahan ICT


2.   KURSUS ICT UNTUK PEMIMPIN INSTRUKSIONAL (ICTPI)

Matlamat pembangunan ICT Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) adalah untuk memperluaskan akses dan ekuiti kepada kemudahan ICT, menekankan pengintegrasian ICT dalam P&P, meningkatkan penggunaan ICT dalam pengurusan pendidikan dan meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ICT di kalangan pelajar, tenaga pengajar dan personel KPM. Prasarana ICT akan menjadi sumber fizikal yang penting kepada proses kerja harian pada semua peringkat pengurusan. Keberkesanan dan kecekapan pengurusan juga akan banyak dipengaruhi oleh tahap penggunaan prasarana ICT.

Konsep pengurusan pendidikan sebagai pemimpin instruksional kepada subordinat di organisasi pendidikan telah lama diperkatakan. Ia merupakan cabaran kepada kaedah pengurusan dalam organisasi pendidikan bagi mencapai matlamat secekapnya. Program ICT untuk Pemimpin Instruksional akan menyediakan pengurus pendidikan dengan pengetahuan dan kemahiran ICT dalam skop yang boleh membantu mereka merancang, melaksana, memantau dan menilai pencapaian matlamat organisasi

Kandungan Kursus
1.       Konsep kepimpinan instruksional dalam konteks pendidikan di Malaysia
2.       ICT sebagai pengupaya dalam kepimpinan instruksional
3.       Pelan penggunaan ICT organisasi

Objektif
1.       Memahami konsep pemimpin instruksional
2.       Mengenal pasti skop dan fungsi pemimpin instruksional
3.       Berkebolehan menggunakan ICT sebagai pengupaya ke arah pengurusan instruksional yang lebih efisien
4.       Meningkatkan keberkesanan kepimpinan instruksional dengan ICT
5.       Merangka pelan penggunaan ICT organisasi


3.   KURSUS PENGURUSAN PERKHIDMATAN ICT (PPICT)

Pengurusan perkhidmatan ICT merupakan asas kepada pengurusan keseluruhan prasarana ICT sesuatu organisasi. Pengetahuan teknikal dan kemahiran yang sesuai perlu diperoleh oleh pengurus pendidikan bagi meningkatkan kecekapan membuat keputusan berkaitan perancangan dan proses organisasi yang melibatkan penggunaan sumber ICT. Oleh itu, kursus ini akan dapat memberi pendedahan tentang perkara-perkara kritikal yang berkaitan pengurusan perkhidmatan ICT.

Objektif
1.       Memahami spesifikasi dan fungsi am sistem pengkomputeran
2.       Mengenalpasti keperluan ICT organisasi
3.       Memantapkan pengurusan perkhidmatan ICT organisasi
4.       Memahami aspek keselamatan perkhidmatan ICT organisasi
5.       Memahami sistem maklumat, pangkalan data dan penyelenggaraan data
6.       Berkeupayaan membuat keputusan berkaitan ICT

Kandungan Kursus
1.       Asas  sistem pengkomputeran
2.       Pengurusan perkhidmatan ICT organisasi
3.       Keselamatan ICT organisasi
4.       Lawatan penandaarasan


4.   KURSUS PENGURUSAN MULTIMEDIA (PMM)

Pemimpin pendidikan, terutama pemimpin sekolah, perlu mempunyai pengetahuan konsepsual tentang perkembangan ICT yang membolehkan mereka menjadi pemimpin ICT di organisasi masing-masing.

Multimedia merupakan salah satu komponen yang mendorong pertumbuhan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi pesat dalam masyarakat abad ke-21. Pemimpin pendidikan perlu didedahkan kepada perkembangan teknologi baharu yang mengintegrasikan multimedia, termasuk aplikasinya dalam pendidikan agar dapat mengoptimumkan penggunaannya dengan inovatif dan kreatif.


Kursus Pengurusan Multimedia berhasrat mempertingkatkan pengetahuan konsepsual tentang multimedia dan pengurusannya yang sistematik dan cekap. Selain daripada itu, kursus ini akan memberi pendedahan tentang proses pembangunan persembahan multimedia untuk mendalamkan pemahaman tentang potensi multimedia dan seterusnya mencambahkan idea penggunaan multimedia yang kreatif dan inovatif untuk mempertingkatkan keberkesanan pengurusan dan kepimpinan organisasi.


Objektif
1.       Memahami konsep multimedia
2.       Memahami pengintegrasian elemen multimedia dalam p&p
3.       Memahami proses pembangunan persembahan multimedia
4.       Merancang pengurusan multimedia

Kandungan Kursus
1.       Pengenalan multimedia
2.       Multimedia dalam pendidikan
3.       Perancangan pembangunan multimediaia
4.       Pengurusan multimedia


5.   KURSUS PENGURUSAN PEMBELAJARAN MAYA (PPM)

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah mengambil inisiatif menambahbaik sistem rangkaian komputer kepada 10,000 buah sekolah melalui projek 1BestariNet mulai tahun 2012.  Fokus utama 1BestariNet adalah memberikan penyelesaian “End To End”, akses internet yang stabil kepada semua sekolah, rangkaian WAN dan LAN serta persekitaran pembelajaran maya (Virtual Learning Environment,VLE).

1BestariNet merupakan penyelesaian bersepadu yang membenarkan fungsi pembelajaran dan pengajaran, kolaborasi dan sistem pengurusan dilakukan melalui persekitaran pembelajaran maya. Pembelajaran maya sering dikaitkan dengan konsep seperti e-pembelajaran, pembelajaran dalam talian, pembelajaran jarak jauh dan  pembelajaran berasaskan laman web.


Pembelajaran maya merupakan satu trend pembelajaran abad ke 21 yang menekankan penggunaan internet untuk menguruskan pembelajaran, membekalkan mekanisma penghantaran maklumat, pemantauan prestasi pelajar dan capaian kepada sumber PdP yang segera. Selaras dengan perkembangan itu, KPM telah memutuskan supaya Frog dilaksanakan di semua sekolah.


Objektif
1.       Memahami konsep dan perkembangan pembelajaran maya
2.       Memahami gambaran (overview) dan fungsi pembelajaran maya
3.       Menguasai kemahiran asas penggunaan teknologi pembelajaran maya 
4.       Memahami pengurusan pelaksanaan pembelajaran maya
5.       Merancang pelan pelaksanaan pembelajaran maya di sekolah


Kandungan Kursus
1.       Konsep dan perkembangan pembelajaran maya
2.       Gambaran (overview) dan fungsi teknologi pembelajaran maya
3.       Kemahiran asas penggunaan teknologi pembelajaran maya
4.       Pengurusan pelaksanaan pembelajaran maya






No comments:

Post a Comment